Welkom bij Vens Kennisquiz - winkelkennis en bedrijfskennis Bakker Van de Ven is een ambachtelijke, maar tegelijk ook moderne bakkerij in Venhorst. De 6e generatie, Ruud en Anita, vinden het fantastisch om dit mooie bedrijf te mogen runnen. Ze respecteren het verleden, maar zijn zeer zeker bij de tijd! We bakken graag de lekkerste (volkoren)broden, broodjes, vlaaien, worstenbroodjes gebakjes of taarten van de brede regio! Jullie zijn de sleutel tot het succes. Goede vakkennis is heel voornaam zodat we onze klanten goed kunnen helpen en onze goede naam kunnen waarmaken! Daarom willen we dat je voor elke module een certificaat behaald. Een certificaat behaal je wanneer je een score van 80% of hoger behaald. De kennis die benodigd is voor het spelen van de kennisquiz tref je onder andere aan op onze website, OneNote en het winkelhandboek. Eens per 18 maanden zullen we je vragen opnieuw een certificaat te behalen voor de verschillende modules. Lees goed de vraag en denk goed na voordat je een antwoord geeft. Nadat je een antwoord hebt gekozen wordt jouw keuze geblokkeerd en krijg je direct te zien of het gegeven antwoord goed is (met uitzondering van open vragen). Na het afronden van de quiz krijg je op je scherm en in je mailbox de uitgebreide antwoorden te zien. Start de quiz nu en test je kennis! Voor- en achternaam E-mailadres Naam winkelteam 1. In welk jaar werd ons mooie familiebedrijf opgericht? 1905 1925 1895 1915 2. Wat is de belangrijkste succesfactor van Bakker van de Ven? De meest essentiële succesfactor zijn onze medewerkers. Zij voldoen of liever overtreffen de verwachtingen van onze klanten. De meest essentiële succesfactor is onze rijke historie. De meest essentiële succesfactor is onze lokale betrokkenheid in de regio. De meest essentiële succesfactor zijn onze producten. 3. Wat is GEEN onderdeel van de formule bakker van de Ven? Klantgericht Gebruikt lokale ingrediënten; local for local Dicht bij de klant Gratis proeven Erg lekker brood en banket Gebakken en gesneden waar je bij staat Veel eigen merken; ‘trotse producten Speciaalzaak in Brood en Banket De Volkorenspecialist Lokaal bedrijf met lokaal ondernemerschap Geeft voedingstips voor een gezond leven Een lage verkoopprijs door gebruik van goedkope grondstoffen is leidend bij productontwikkeling 4. In de winkel komt een meneer. Hij vertelt dat hij vorige week bij jullie een Friese Oranjekoek heeft gekocht. Deze koek was helemaal niet lekker. Jullie hebben echter helemaal geen Friese Oranjekoeken in het assortiment. Hoe ga je hiermee om? Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 5. Vond je het lastig om met de vorige situatie om te gaan? Jos Burgers geeft je een praktijkvoorbeeld in de volgende video. Druk op afspelen om de video te bekijken en te beluisteren. Klik hier zodra je de video hebt gezien en druk op volgende 6. Mijn prijskaartje van het witbrood is kwijt. Hoe kan ik een nieuwe bestellen? Alle antwoorden zijn goed Ik bel of mail naar kantoor Ik geef het door aan een chauffeur Ik doe een melding in OneNote 7. Een bestaande winkelklant heeft nog geen lekkernijpas maar wil graag gaan sparen. Omschrijf de stappen die je volgt om de klant een lekkernijpas te geven. Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 8. Wanneer worden lekkernijpunten bij een klant toegekend? Zodra de NAW gegevens van een klant in beeld staan op de kassa of webshop Pas als een bestelling betaald wordt Zodra het pasje gescand wordt in de winkel Tijdens het plaatsen van een bestelling of tijdens het afrekenen bij een losse aankoop 9. Welke handelingen dien je sowieso uit te voeren op de kassa aan het einde van de werkdag? Retouren invullen, Openstaande bestellingen verwerken, Uren invullen, Dag afsluiten Retouren invullen, Uren invullen, Meldingen lezen op de kassa, Dag afsluiten Uren invullen, Retouren invullen, Openstaande bestellingen verwerken, De rode/groene bolletjes controleren op een correcte verbinding Openstaande bestellingen verwerken, Retouren invullen, Herhaalde bestellingen goedkeuren voor de week erna, Dag afsluiten 10. Wat doe je als een herhaalde bestelling niet opgehaald wordt? Dan haal ik de bestelling uit de kassa en bel ik de klant Dan verplaats ik de bestelling naar volgende week Dan bel ik de klant, print ik de kassabon uit en verplaats ik de bestelling naar de nieuwe datum. Indien van toepassing de bestelling in de diepvries zetten voor de klant. Dan bel ik de klant en laat ik de bestelling in de kassa zitten 11. Een klant is gisteren vergeten om de herhaalde bestelling op te halen. Deze is in de vriezer gezet en de kassabon hangt erbij. De klant komt vandaag de bestelling alsnog ophalen. Hoe moet de bestelling worden afgerekend? De klantenpas wordt gescand waarna de bestelling afgerekend kan worden Dit wordt als aanslag toegevoegd De omzet is gisteren al bij het dagtotaal geteld, er wordt dus niets meer aangeslagen maar het geld wordt wel in de kassa gedaan De producten worden afgerekend, maar de klantenpas wordt niet meer gescand, de punten zijn gisteren immers al toegekend 12. Tot hoe laat kan ik een bestelling invoeren op de kassa voor een klant voor morgen? En tot hoe laat kan een klant bestellen via de webshop voor morgen? Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 13. Foutbon: Wat is de juiste werkwijze wanneer ik een foutbon heb? Correctie/creditbon maken, juiste bon maken, de 3 bonnen genummerd bij het geld mee retour geven. Correctie/creditbon maken, juiste bon maken, de 3 bonnen genummerd fotograferen en in OneNote zetten Bellen met kantoor zodat zij dit in Bake-it kunnen corrigeren Met de teamleidster overleggen zodat zij dit kan corrigeren 14. De stappen bij het aanmaken van een foutbon zie je in deze video. De video bevat gesproken tekst, zet je geluid dus aan. Druk op afspelen om de video te bekijken. Klik hier zodra je de video hebt gezien en druk op volgende 15. Wat doe ik als ik voor de vrije verkoop later op de dag nog 10 Ven’s 100% Volkoren goud bijgeleverd krijg? Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 16. Je geeft 5 stuks 11 zaden af aan een andere winkel. Hoe corrigeer je jouw eigen vaste lijst zodat de aantallen kloppen. Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 17. De stappen bij het plussen en minnen op de vaste order zie je in deze video. De video bevat gesproken tekst, zet je geluid dus aan. Druk op afspelen om de video te bekijken. Klik hier zodra je de video hebt gezien en druk op volgende 18. Hoe moet ik een gesneden vlaai aanslaan voor een bestelling? Via een bonnotitie, vermeld duidelijk erbij welk product gesneden moet worden en in hoeveel punten Via de knop snijden in combinatie met de juiste vlaai/taart Via een opschrift met opmerking 'snijden' 19. Hoe je een gesneden vlaai aanslaat zie je in deze video. De video bevat gesproken tekst, zet je geluid dus aan. Druk op afspelen om de video te bekijken. Klik hier zodra je de video hebt gezien en druk op volgende 20. Wat moet je doen als je een of meerdere rode bolletjes op de kassa ziet? Direct bellen naar Marti 15 minuten wachten, als het dan nog niet is opgelost bellen naar Venhorst Direct bellen naar Venhorst 15 minuten wachten, als het dan nog niet is opgelost bellen naar Evers kassasystemen Direct bellen naar Evers kassasystemen 15 minuten wachten, als het dan nog niet is opgelost bellen naar Marti 21. Hoe kun je een goede inschatting maken of je voor morgen een goede totaal hoeveelheid brood hebt besteld voor de vrije verkoop? Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 22. Er is een nieuw product geïntroduceerd. Vandaag heb ik het voor het eerst ontvangen. Waar kan ik SOWIESO de informatie over het product vinden? Op de webshop Alle antwoorden zijn goed In skype Op de kassa In OneNote 23. Hoe kan ik (niet urgent) onderhoud aan machines, lampen e.d. melden? In Onenote melden Via Skype melden Aan Venhorst mailen of bellen Aan de chauffeur doorgeven 24. Wat zijn voor JOU de 5 meest belangrijke punten uit de checklist -Punten voor een TOP winkel- ? De checklist is onder andere te vinden in OneNote Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 25. Natuurlijk hebben we allemaal onze gewoontes. Maar we moeten er wel voor waken dat we het klantcontact persoonlijk en oprecht houden. Elke klant verdient het om een individuele behandeling te krijgen met echte aandacht. Hoe het NIET moet laat Herman Finkers je zien in deze video. Klik hier zodra je de video hebt gezien en druk op volgende 26. Wat te doen in geval van een overval? Neem direct de telefoon en bel de politie Verlaat zo snel mogelijk de winkel Probeer te handelen volgens het principe van R-A-A-K. Rust bewaren, Accepteren, Afgeven, Kijken. Probeer de overvallers tot rust te manen en probeer ze ervan te overtuigen om weg te gaan 27. Waar hangt in jullie winkel de brandblusser? Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 28. Waar hangt in jullie omgeving de dichtstbijzijnde AED (defibrillator) Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 29. Wie zijn de BHV-ers binnen jullie organisatie? Wat is een BHV-er? De teamleidster is onze vaste BHV-er Op de calamiteitenkaart kunnen we zien wie de BHV-ers zijn die we kunnen alarmeren in geval van calamiteiten We hebben geen BHV-ers waarop we een beroep kunnen doen 30. Het is maandagavond. Tot hoe laat kan een klant via de webshop bestellen voor morgen? Tot 21.00 uur Tot 22.00 uur Tot 18.00 uur Tot 23.00 uur Tot 20.00 uur 31. Een volle winkel verkoopt beter, dan een half lege. Klinkt heel simpel, maar o zo moeilijk om je winkel “vol” te laten lijken tot het einde van de dag. Welk van onderstaande informatie is NIET JUIST? Kleinbrood als bake-off tot het einde van de dag beschikbaar Posters goed verzorgd in de winkel. Zorg voor rust met de informatie. Dus niet teveel folders, posters en informatie. Alles is gestickerd waar geen logo op zit en voorzien van tht datum en evt. afbaktips. Zorg dat de belangrijkste plekken altijd gevuld zijn Het liefst houden we op het einde van de dag 5-10 broden over. Van de top 10 producten brood. Zorg dat alle kaartjes ervoor staan. Geen kaartje is geen koop bij de klant. 32. Wat hoort NIET bij onze huisstijl? Alles vanuit de visie en de manuel Pay-off; Smaakmakers sinds 1805 Vast lettertype gebruik Alle variaties moeten ‘binnen de familie vallen’ Volkorenproducten allemaal herkenbaar met logo Ven’s 100% Volkoren Herkenbaar logo Alle producten van ‘ons’ merk en logo voorzien Vast logo gebruik 33. Benoem twee kansen die voor jou persoonlijk belangrijk zijn uit onze 'top 10 kansen voor een betere verkoop' Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 34. Welke stelling over het groeperen van assortiment is NIET WAAR? Belangrijke plekken zijn plekken die meteen opvallen in je winkel (als je als klant kijkt): -broodschappen (gesneden/ongesneden -middeneilanden -rechtse kant -vitrines -kassa’s Koekjes bij koekjes, krentenproducten bij elkaar, kleinbrood bij kleinbrood, spelt bij spelt, bake-off bij bake-off etc. Zorg voor RUST in de presentatie; alle producten dezelfde kant naar voren, stickers op dezelfde plek, hoogte verschillen in de gaten houden. Je voelt de rust als de presentatie goed is. Op de middag mag het schap leeg ogen, we willen immers niet teveel producten weggooien aan het einde van de dag 35. De Vens 100% volkorenrepen zijn in de winkel op. Je besteld deze bij de bakkerij maar die hebben er geen op voorraad. Hoe handel je? Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 36. We geven elke dag consequent 2 sneetjes brood aan de klanten mee en dat doen we met een doel. Welk van onderstaande doelen hoort er NIET bij? klanten (nieuwe) producten laten proeven Meer doen dan de klanten verwachten Fan’s maken van je klanten Brood van gisteren opmaken 37. Verwachtingen overtreffen en fans maken zit 'm vaak in de kleine dingen. Jos Burgers vertelt hierover een leuke anekdote. Druk op afspelen om de video te starten. Klik hier zodra je de video hebt gezien en druk op volgende 38. Het bakken in de winkel is een belangrijk onderdeel van onze formule. Welk van onderstaande informatie is NIET JUIST? Gebruik de oven de gehele dag De hele dag door bakken brengt geur en beleving in de winkel Producten die jullie afbakken controleren. Zorg voor kwaliteit Bak 's morgens het liefste zoveel in één keer Bak in 4 blokken op een dag Niet alles tegelijk bakken 39. Welke producten moet ik op de kassa aanslaan als zijnde retouren als die de diepvries ingaan? Alle antwoorden zijn goed bake-off vlaaien Brood kleinbrood gebak voorgebakken producten stukgoed 40. Als de lijsten vooruit gemaakt zijn, welke stappen moet ik ondernemen als ik de lijst voor de volgende dag invoer? Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 41. Benoem de stappen die je op de kassa volgt om een opschrift op een taart te zetten. Wat is belangrijk en waarom? Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende 42. Je ziet hier hoe je een opschrift op de kassa toevoegt aan een taart. Je kunt ook OneNote, tabblad handleiding raadplegen voor de volledige uitleg. De video bevat gesproken tekst, zet je geluid dus aan. Druk op afspelen om de video te starten. Klik hier zodra je de video hebt gezien en druk op volgende 43. Aan het einde van de dag draai je alle bestellingen voor morgen alvast uit. Hieronder enkele redenen waarom je dit doet. Welk van deze redenen hoort hier NIET bij? Om de bestellingen via OneNote te kunnen doorgeven aan de bakkerij Om mogelijk extra bake-off producten klaar te zetten om de volgende dag te bakken Om te zien of we zelf de benodigde houdbare producten op voorraad hebben voor de bestelling Om een overzicht te hebben van de bestellingen en te kijken of er bijzonderheden zijn waarmee we rekening moeten houden 44. Wat zijn volgens JOU nog verbeterpunten voor onze winkels? Klik hier zodra je jouw antwoord hebt gegeven en druk op volgende Time's up